З метою підвищення дослідницьких
компетентностей здобувачів третього (освітньо-наукового) рівня освіти 25
листопада 2025 року в межах дисципліни «Українська наукова мова» професоркою
кафедри українознавства та суспільних наук Наталією Шаратою було проведено науково-методичний
семінар «Українська терміносистема менеджменту» за участі науково-педагогічних працівників
кафедр менеджменту, бізнесу та адміністрування та іноземних мов Миколаївського
національного аграрного університету та представниці роботодавців, стейкхолдерки
освітньо-наукової програми «Менеджмент», заступниці начальника Головного
управління ДПС у Миколаївській області Ольги Купчишиної.
Професорка Наталія Шарата на початку семінару
наголосила: «Сьогодні наш семінар, присвячений обговоренню однієї з ключових
складових сучасної управлінської науки – української термінології менеджменту,
її формування, особливостей та місця у світовому науковому дискурсі. Це питання
є надзвичайно важливим, адже розвиток власної наукової мови є основою для
становлення незалежної національної школи менеджменту, здатної продукувати нові
ідеї, концепції та практики управління».
Докторка економічних наук, професорка
кафедри менеджменту,
бізнесу та адміністрування Анастасія Полторак ознайомила
аспірантів із особливостями розвитку менеджменту в Україні в контексті
формування терміносистеми менеджменту, простеживши шлях становлення цієї науки
– від ранніх форм організації праці до сучасних підходів.
Кандидатка педагогічних
наук, доцентка кафедри іноземних мов Тетяна Ганніченко наголосила аспіратам на
практичних викликах, з якими стикаються аспіранти, з-поміж яких: робота з
англомовними термінами, особливості написання анотацій, резюме та висновків, роль
термінологічної точності у рецензуванні тощо.
Особливу увагу було акцентовано на тому,
що аспіранти сьогодні повинні однаково компетентно працювати як із українською
термінологією, так і з англомовними термінами, оскільки саме поєднання цих
знань відкриває можливості для публікацій у Scopus, Web of Science та інших
міжнародних базах.
Важливою частиною наукового семінару став
виступ докторки педагогічних наук, професорки кафедри українознавства та
суспільних наук Наталії Шарати, яка презентувала аспірантам розгорнутий
лінгвістичний аналіз сучасної терміносистеми менеджменту на всіх рівнях її
функціонування, зосередивши увагу на ключових питаннях термінотворення,
зокрема: активних процесах у сучасній українській термінології менеджменту;
внутрішньомовних та позамовних чинниках появи нових запозичень; структурно-семантичних
ознаках терміна як одиниці спеціального призначення; моделях словотвору –
префіксації, суфіксації, осново- і словоскладанні; ролі запозичених і питомих
морфем у творенні термінів; критеріях точності, однозначності, системності й
дефінітивності терміноодиниць; особливостях функціонування термінів у науковому
стилі та впливі омонімії, паронімії, синонімії на якість наукових текстів.
«Термінологія менеджменту відображає не
лише мовні процеси, а й соціально-економічні трансформації. Вона реагує на
зміни миттєво – нові поняття породжують нові слова, а це вимагає від молодих
науковців максимальної точності, уважності й відповідальності в доборі
термінів», –підкреслила професорка Наталія Шарата.
Вона також наголосила, що некоректне
використання термінів може змінити зміст дослідження, тому аспірантам важливо
вміти розрізняти міжгалузеві, загальнонаукові й вузькогалузеві терміни, уникати
штампів, плутанини між паронімами, а також дотримуватися норм уживання
абревіатур і запозичених понять у науковому тексті.
Науково-методичний семінар став повноцінною
платформою для обміну досвідом, обговорення актуальних проблем і напрацювання
практичних навичок.
За результатами семінару аспіранти:
розширили теоретичні знання про сучасні процеси в українській терміносистемі
менеджменту; отримали практичні інструменти для роботи з іншомовними джерелами;
навчилися критично аналізувати терміни у власних дослідженнях; покращили
розуміння вимог до академічного письма; активно долучилися до наукової
дискусії, продемонструвавши високий рівень зацікавленості й професійної
мотивації.
Формування якісної наукової термінології – це важлива умова розвитку української науки, а підготовка аспірантів до роботи з нею – стратегічний напрям діяльності університету.











Дописати коментар